Ford

Rätt prioritering skapar effektiv försäljning och ökad kundlojalitet.

"Lojaliteten har stärkts genom att företag och kunder fångats upp tidigare i processen"

Fredrik Nilsson, Hedin Automotive Mölndal

Image

Utmaning

När Hedin införlivade Ford genomförde de en snabb tillväxtresa med flera uppköp och etableringar av anläggningar runt om i landet.

Det rådde en oklar bild över vilka de viktigaste företagskunderna var för försäljningsdistrikten - ett behov fanns av en smidig och enkel lösning med en tydlig överblick för både ledning och den enskilda säljaren.

Behovet växte av en enhetlig och effektiv bevakning och uppföljning av nyckelkunder och företagsprospekt.

Lösning

Vroom utvecklade ett skräddarsytt verktyg för automatisk bevakning av företagsmarknaden, uppdaterat veckovis för att ge aktuell och relevant data.

Företagen fördelas i en lojalitetsranking där de mest lojala kunderna – de som handlar Ford hos Hedin – rankas högst.

Hedin får en effektiv överblick över företagskunder som växer eller kunder där marknadsandelen minskar.

Säljare har tillgång till prospekt som dynamiskt rankas upp eller ned, vilket ger rätt prioritet och insikter för varje företag. Vilket hjälper säljarna att prioritera rätt företag och få värdefulla insikter för sin bearbetning. Arbetet följs och utvärderas enkelt i en live-uppdaterad dashboard som ger full kontroll och tydlighet.

Resultat

Hedin Mölndal har nu ett enhetligt och effektivt arbetssätt och en dynamisk klassning för sin företagsbearbetning, där samtliga försäljningsställen arbetar enligt samma struktur. Vroom supportar med utbildning och kontinuerligt stöd i processen.

För den enskilda säljaren har kvalitativa företagsleads blivit betydligt mer lättillgängliga.

För ledningen uppnås kontroll och effektivitet tack vare ett enhetligt arbetssätt med en ständigt uppdaterad prioritering.

Vi ser tack vare initiativet att proaktiviteten har ökat och säljarna som bearbetar marknaden fått möjlighet att arbeta mer långsiktigt för att förstärka lojaliteten och öka andelen Ford i företagens vagnparker.

Image

Hur ser din marknad ut?

Kontakta mig så hjälper jag er.
Johan Hildor