Porsche

Datadriven kundanalys
som driver lojalitet

"vroom ger oss spets och nyckelinsikter om våra kunder och var de kommer ifrån"

Håkan Nilsson, Porsche Sverige
Image

Utmaning

Porsche har gått från att vara ett renodlat sportbilsmärke till att ha en större bredd i sitt modellprogram - där flera av märkets modeller även fungerar bra i vardagen. Porsches utmaning var att nå ut till nya målgrupper utan att tumma på varumärkets arv och värderingar.

Porsche vill nå ut till nya kunder för att skapa återkommande, lojala ägare - trots att märket nu även riktar in sig på en bredare publik. Under de senaste 5 åren har Porsche vuxit stadigt i fordonsbeståndet med 25 %.

Lösning

Genom en djupare målgruppsanalys från vroom riktar Porsche in sig på de segment på marknaden där märket har störst möjlighet att ta mark – men samtidigt också behålla marknadsandelar över tid.

Vroom analyserar köpmönster och ägandehistorik för att hitta hållbara målgrupper att regelbundet kommunicera med. Uppföljning av målgrupperna är en nyckel för att lyckas på sikt.

Resultat

Genom att mäta lojaliteten för både privatpersoner och företagsmålgrupper går det att mäta effekten av de marknadsaktiviteter som görs med underlag av målgruppsanalyserna från vroom.

Exempelvis syns förändringen i företags vagnparker – där vroom har identifierat de vagnparker som är extra intressanta att följa upp över tid.

Image

Hur ser din marknad ut?

Kontakta mig så hjälper jag er.
Jonas Edlund